Понеділок, 05.12.2016, 19:38
Вітаю Вас, Гість



Козак Наталія Григорівна - 

             практичний психолог.

Освіта вища педагогічна.

Стаж роботи - 26 років

Спеціаліст  І кваліфікаційної категорії



 Педагогічне кредо :


« Дитинство – це ранок життя людини,
                      а ранок має бути щасливим».

 
                                                             
Визначальні напрямки роботи у здійсненні психологічного супроводу навчально-виховного процесу в Тлумацькому дошкільному закладі на 2013-2014 н. р.

1. Соціалізація дітей дошкільного віку.
2. Підвищення психологічної культури педагогів, батьків, дошкільників.
3. Психологічний супровід підготовки дітей до школи.

Казка в гості завітала.

                 (заняття з казкотерапії)

Тема: Труднощі навчання в школі, конфліктні ситуації з учителем, труднощі під час письма

Мета: формувати уявлення дітей про труднощі навчання в школі, конфлікти з учителем, труднощі, які виникають під час засвоєння навиків письма; розвивати уміння аналізувати ситуацію, робити висновки; виховувати почуття доброти, співпереживання, милосердя

Обладнання: казка  «Квітка семицвітка», кольоровий папір, ножиці, клей

    ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Звучить музика. Діти, танцюючи, намагаються передати свій настрій

ІІ. Введення в казку

-         Чи подобається вам ходити до садочка?

-         Що вас приваблює в садочку найбільше?

-         Що засмучує?

-         Які труднощі виникають в процесі навчання?

Сьогодні я розкажу вам казку про хлопчика Женю, про те, які труднощі виникали у нього  і як він з ними справлявся.

ІІІ. Слухання казки «Квітка семицвітка» Хухлаєвої

Квітка семицвітка

       Далеко-далеко в великому місті жив-був самий звичайний хлопчик. Звали його Женя, він був чимось схожим на тебе. Йому було сім років і, як і всі діти, він ходив до школи. Йому подобалося ходити туди, тому що у нього там було багато-багато друзів. Кожного ранку при зустрічі вони хлопали один одного по спині і весело бігли до класу.

       І все було б чудово, але ніяк не отримувалося у Жені красиво писати. Букви падали то вліво, то вправо, а слова наїжджали один на одного і ніяк не хотіли ставати в ряд. На уроці він так поспішав швидше записати в зошит умову задачі, що інколи і сам потім не міг зрозуміти, що ж він написав. Женю це не дуже засмучувало, тому що ввечері після уроків можна зателефонувати товаришу, і той завжди скаже, що було в умові. Але строга вчителька, яка ніколи не посміхалася, весь час лаяла Женю, показувала його зошити всьому класу і говорила, що Женя зовсім не старається і пише, як «курка лапою». Від цього у Жені на очах з’являлися сльози, а руки зжималися в кулаки, йому хотілося вибігти з класу, стукнути дверима так, щоб по всій школі задзвеніло скло. А саме неприємне було в тому, що задачі він почав розв’язувати набагато гірше і повільніше, ніж раніше, тому що, весь час старався слідкувати за буквами і цифрами і забував про умову задачі.

       Одного прекрасного, недільного дня вони разом з мамою і татом пішли гуляти в парк. По дорозі вони весело шаруділи сухим листям на доріжках – тому що була осінь, спостерігали за качками на ставку і їли морозиво. А коли вони поверталися додому, Женя несподівано побачив свою вчительку. Вона гуляла в парку з хлопчиком, майже таким, як Женя, але він не шарудів осіннім листям в парку, не бігав разом з іншими дітьми, він тихо сидів в інвалідному візку, а мама котила його по доріжці.

          Вночі Жені приснився сон, що він іде по полю, а навкруги безліч різноманітних квітів. Несподівано серед них він побачив одну квітку, у якої було сім пелюсток різного кольору. Женя зразу зрозумів, що знайшов ту саму чарівну квітку семицвітку, яка виконує будь-які бажання. Женя хотів відразу ж загадати собі дорослий велосипед з сім’ю скоростями, але згадав, що у нього уже є такий. Тоді він подумав, що було б добре, як би його каракулі перестали бути каракулями, і  перетворилися б на рівні рядочки, як у його сусідки по парті Маринки, щоб вчителька перестала нарешті його лаяти. Але подумав, що красиво писати він обов’язково повинен навчитися сам, без усякого чаклунства, тому що він може це зробити сам, а чаклунство допомагає лише тоді, коли людина сама не може чогось зробити. І тут Женя згадав, що у його вчительки є син, який не може ходити, і вирішив, що квітку семицвітну потрібно, звичайно, віддати їй.

        Вранці Женя прокинувся дуже рано, мама і тато ще спали. Він зробив із кольорового паперу квітку семицвітку і в школі віддав її вчительці.

       Вперше Женя  бачив свою вчительку такою: вона посміхалася, а очі у неї були такими ж добрими, як у мами.

ІY. Обговорення сюжету казки

- Що почував Женя по відношенню до вчительки?

- Чому Женя у ві сні вирішив віддати квітку семицвітку?

- Чому змінилося і як відношення Жені до вчительки?

- Чому Женя вирішив навчитися писати без усякого чаклунства?

- Чи згодні ви з цим? Як це зробити?

Y. Створення «квітки семицвітки»

 - У кожного з вас на парті є ножиці, клей, кольоровий папір такий, як у Жені. І зараз у вас є така можливість виготовити чарівну квітку семицвітку. (Діти працюють над створенням чарівної квітки самостійно фантазуючи, або використовують шаблони підготовлені вчителем).

YІ. Вихід з казки

Ось і підійшло до завершення наше заняття. Збережіть квітку, яку ви зробили, тому що вона чарівна. Коли це буде необхідно відірвіть одну пелюстку і загадайте бажання. Тільки робіть це щиро і воно обов’язково здійсниться. Одне лише не забувайте: чаклунство допомагає лише тоді, коли людина не в силах сама  чогось змінити

 

Використання сміхотерапії у розвитку дошкільника.

     У народі кажуть: «Сміх – це здоров’я». Справді, він допомагає зняти стрес, підняти настрій, сприяє виділенню потрібних гормонів, задіює м’язи обличчя та тіла людини.
     Наука про сміх – гіотологія- стверджує, що сміх позитивно впливає на  фізичний розвиток дітей. Сьогодні сміхотерапія практикується в усьому світі.
    Виявляється, сміх буває різним: веселим і отруйним, радісним і сумним, розумним і недоречним, іронічним і щирим, цинічним і сором’язливим. І не кожен сміх позитивно впливає на наше здоро’я. Окрім того, сміх як важливий засіб дихання дає легеням можливість повністю звільнитися від повітря. Він також знижує частоту ритму серця, нормалізує артеріальний тиск, сприяє виробленню життєво необхідних гормонів радості. Реакція імунної системи на сміх прямо протилежна реакції на стрес. Навіть саме промовляння «хі-хі», «хо-хо», «ха-ха» дає клітинам імунної системи команду атакувати чужорідні тіла – віруси, злоякісні клітини тощо. Тому сміх рівнозначний прогулянці по лісу чи кисневому коктейлю.
    Щоб діти росли здоровими, веселими, слід впроваджувати в освітньо-виховний процес  «хвилинки-смішинки», розваги, гуморини, що викликають позитивні емоції.

Одним з малорозвинених напрямків здоров’язберігаючих технологій є напрямок вправ зі сміхом. Як це не дивно звучить, але саме «сміхові» вправи дозволяють виконати всі задачі здоров’язберігаючих технологій, які впроваджуються в навчальних закладах. 

Проведені дослідження показали, що сміх здатний стимулювати роботу серцевого м’яза, так само як фізичні навантаження і вправи, тому й загальний оздоровчий ефект однаковий. Приблизно 1 хвилина сміху на добу прирівнюється до 15 хвилин занять на велотренажері або 25 хвилинам катання на роликах. Доведено, що похмурі і сердиті люди страждають від інфарктів на 35% більше, ніж ті, хто багато сміється і життєрадісний. Тому подібну профілактику слід робити систематичною вже в дитячому віці. В цьому віці «сміхові» вправи для дітей є більш природними, ніж для дорослих людей, адже діти безпосередні і не соромляться сміятися над тим, що їм здається кумедним. 

Корисний сміх і для легенів. Під час сміху людина робить більш глибокий і тривалий за часом, ніж видих, вдих. Тому «сміхові» вправи найкраще здатні збагатити організм киснем, очищають верхні дихальні шляхи від слизу, що скупчився. А кисень, необхідний дітям для кращого засвоєння навчального матеріалу. Сміх також прийде на допомогу тим, хто прагне дізнатися, як знайти упевненість в собі. Адже відомо, що страх і боязкість виникають тоді, коли людина дихає неглибоко і поверхово. Позитивно вплив надає сміх на стан нашого імунітету. Під час сміху організм викидає на слизову дихальних шляхів антитіла, що захищають від різних інфекцій. Також сміх сприяє появі в організмі у великій кількості Т-лімфоцитів, які необхідні для боротьби з різними хворобами. 

Крім усього іншого, сміх робить дитину щасливою. У дитини, що сміється, в організмі починають вироблятися ендорфіни, які називаються також гормонами щастя. Вони можуть дещо притупити душевну або фізичну біль. Тому сміх можна вважати і своєрідним ліками від стресу, болю та заподіяних кривд. В дитячому віці дуже важливо, щоб стреси та кривди не мали довгострокового впливу на організм. Інакше в дитини буде занижена самооцінка, вона стане замкненою. 

Варто зазначити, що ефективним вважається далеко не всякий сміх. Він повинен бути щирим і йти від душі. Як правило, здоровий сміх звучить як «ха-ха», а інші варіації реготу («хі-хі», «хо-хо» і т.п.) не роблять настільки позитивного впливу на організм. 

Отже, сміх поділяється на: 
сміх А (ха-ха) — буде означати вислів задоволення і радості. Такий сміх є одним з різновидів здорового сміху. 
сміх Е (хе-хе) — вважається заздрісним і висловлює презирство і зловтіху. 
сміх І (хі-хі) — іронічний. Так сміються ті люди, яким є що приховувати. 
сміх О (хо-хо) — у ньому вловлюється критика, сумнів і протест. 
сміх У (ху-ху) — висловлює прихований страх і боягузтво. Характерний для тих людей, які мають певні забобони і дуже бояться критики зі сторони. 

Звичайно, впроваджувати «сміхові» вправи на уроках слід з урахуванням особливостей предмету. Наприклад, на позакласному читанні ви можете запропонувати дітям уривок розповіді із кумедними пригодами, або гумореску. На уроці математики, у ролі приклада розв’язання задачі візьміть не звичайну, а задачу із смішним текстом. Загальною «сміховою вправою» для будь-якого уроку може стати кумедна фізкультхвилинка. 

Що ж стосується впровадження «сміхових» вправ на заняттях у гуртках, то керівникам театральних, вокальних, танцювальних гуртків буде зробити це найлегше. Покажіть дитині смішний уривок танцю, клоунади, або «покорчіться» під час розпівки — і ви оздоровити дитину без великих навантажень на її організм. Взагалі, «сміхові» вправи можна поєднати із казкотерапією, прочитавши дітям розповідь із смішними пригодами. 

Проходячи «мовне мистецтво», дітей також легко розсмішити, давши завдання попрацювати над скоромовками. У гуртках театрального напрямку «сміхові» вправи можуть бути закладені навіть в програму, так як гарний актор повинен вміти сміятися «за командою».



 Творчі ігри для малят

 

«Навпаки»

Перед дітьми ставлять завдання назвати слово, що означає протилежне названому вихователем: холодний — гарячий, білий — чорний, швидкий — повільний.
Гру можна ускладнити — називати багатозначні слова:
свіжий (хліб) — черствий, (вітер) — теплий, (молоко) — кисле.
Дії:
- в'янути,
- стояти,
плакати — сміятись,
закривати — відкривати.
рости -- , бігти -- , …
Можна називати не тільки ознаки, а й явища: вітер — затишок, світло — темрява.
Функції:
олівець малює — гумка витирає, голка шиє — ножиці ріжуть, лампа світить — штора зату-ляє світло.

2. «Знайди нове призначення»

Дітям пропонують знайти нове призначення для знайомих пред¬метів.
Ложка — совок для ігор з піском, як знаряддя для викладен¬ня візерунка, металобрухт; моло-ток; засіб для вимірювання тощо.
До уваги беруться найфантастичніші пропозиції.

3. «Що потрібно для того, щоб...»

Визначити, що потрібно для виконання якоїсь дії.
Наприклад: що потрібно, щоб створити космічну ракету, щоб зняти фільм, вирости здоро-вим, щоб жити...

4. «Що трапиться, якщо...»

Відшукуються наслідки якоїсь дії.
Наприклад: що буде, якщо зникнуть всі дерева, якщо не буде зими, якщо їсти тільки цукер-ки...

5. «Так, ні»
Пропонується якесь твердження і ставиться завдання знайти зво¬ротне і визначити його пра-вильність.
Якщо на вулиці темно, то обов'язково — ніч?
Якщо йде сніг, то обов'язково — зима?
Кішки їдять мишок — а чи правильно, якщо — навпаки?
Короп — риба, а чи правильно, що риба — це обов'язково короп?

6. «Ким (чим) буде?»

Назвати ким (чим) буде предмет через деякий час.
Хлопчик — чоловіком,
жолудь — дубом,
дошка — будинком, меблями,
дерево — дошкою,
тісто — хлібом.

7. «Що може бути таким?»

Називається дві-три ознаки, а діти називають предмети, яких вони можуть стосуватись.
Білий, холодний — сніг, морозиво, молоко.
Білий, гарячий — каша, молоко.
Білий, пухнастий — хутро, цуценя, кошеня, сніг.

8. «Пошуки аналогій»
Визначаються конкретні значення якогось поняття для різних предметів. 
Одяг:
для людини — пальто, шуба, светр;
для тварини — хутро;
для дерева — кора, листя;
для овочів — шкірка;
для насіння — лушпиння.
Житло:
для людини — будинок;
для тварин — нора, барліг;
для рослин — ліс, парк;
для овочів — город;
для черепахи — панцир.
9. «Зоологічна мозаїка»
Виготовляються картинки, де зображено (окремо) голову, тулуби, кінцівки, хвости тварин. Комбінуючи ці картинки, діти створюють фантастичних звірів.
Наприклад: голова крокодила, тулуб ведмедя, хвіст риби.
Потім завдання ускладнюється. Пропонується створити тварину, що відповідає певним ви-могам: вміє літати, плавати і водночас швид¬ко бігати, або: добре бачити, жити в холодному кліматі, харчуватись плодами з високих дерев.

10. «Як це зробити по-іншому?»

Треба знайти інший спосіб виконання якоїсь дії. Наприклад: як можна з'єднувати частини одягу, крім зшити, скле¬їти, з'єднати скобками, зв'язати.


11. «Яким буває предмет?»
Добір різних видів одного предмета: папір — газетний, ватман, целофан, туалетний, для об-гортання; тканини — капронові, вовня¬ні, мішковина, килимові тощо. Спонукати вигадувати фантастичні види.
«Що можна з цим зробити?»
Перелічити, що можна робити з певним предметом.
Папір — різати, м'яти, рвати, склеювати, обгортати.
Тканини — різати, зшивати, склеювати, прати.

12. «Алгоритм дії»

Дітям пропонується розкласти дію на частини.
Миття рук: засукати рукава, відкрутити кран, намочити руки, на¬милити милом, потерти одна об одну, змити мило, закрутити кран, ви¬терти руки.
Написання листа: сісти за стіл, взяти папір і ручку, написати листа, заклеїти конверт, написа-ти адресу, опустити в поштову скриньку.

14. «Чого більше?»
Визначити, чого (кого) на світі більше — хлопчиків чи дітей, де¬рев чи ялинок, яблук чи фру-ктів, квітів чи ромашок, тигрів чи звірів тощо. Пояснити.

 15. «З чого складається?»

Розбити множини на підмножини.
Ліс — дерева, кущі, трави, квіти.
Місто — будинки, парки, машини, алеї, люди.

16. «Що це може бути?»

Зворотна гра: з підмножин скласти множину: 
дерева, квіти, атракціони — парк;
товари, прилавки, продавці, покупці — магазин;
будинки, дерева, вивіски, транспорт, люди — вулиця;
діти, іграшки, ліжечка, посуд, столи — дитячий садок.

17. «Що з чого?»

Визначається послідовність дій перетворення предметів.
Вівця — вовна, нитки, светр;
зерно — борошно, тісто, хліб;
насіння — яблуня, яблуко, компот.

18. «Що пропущено?»

Відновити пропущену дію.
Жолудь — дуб — . ..(дошка) — будинок;
насіння — ...(квіти) — букет;
глина — цегла — ... (будинок) — вулиця.

19. «Що було, що буде?»

Дітям пропонується сюжетна картинка і ставиться завдання розка¬зати, що було до того і що буде після зображеної події.

20. «Запитай "чому?"»

Поставити питання за картиною, які починаються зі слова "чому?".

21. «Запитай»

Діти ставлять запитання вихователю чи ведучому за сюжетом кар¬тини. Перемагає той, на чиє запитання ведучий не зможе відповісти.

22. «Біном фантазії»

Цю гру запропонував італійський дитячий письменник Джанні Радарі.
Беремо два слова, далекі за змістом, і намагаємось їх поєднати, найпростіше — прийменни-ки.
Пес із шафою. 
По вулиці біжить пес із шафою на спині. Це його будинок. Шафу йому подарував двірник дядько Микола...
Пес у шафі. Тато приходить додому, відкриває шафу, а там — пес.
Зляканий тато біжить у ванну за ліками, а в аптечці — теж пес.
Тато хоче випити води, а в холодильнику — пес. Приходить додо¬му Юрко і вони з татом бу-дують собачі будки.

23. «Асоціативні ігри»

«Гірлянда випадковостей»
До вибраного слова добираються вільні асоціації:
іграшки — діти — дитячий садок — вихователь...
машина — дорога—вулиця — водій...

«Гірлянди асоціацій»
До вибраного слова добираються предмети одного виду і до кож¬ного асоціативні рядки.
Штани Шорти Джинси
Тато Літо Хлопчик
Робота Пляж Гітара
Газета Купання Пісні
Футбол Вода Магнітофон
Каструля Плита Вогонь
Сірники Вогнище
Чашка Чай 
«Каталог»
Вибираються випадкові предметні картинки і до них вільні асоціації:
Слон Вишня Стіл
Африка Сад Серветки
Пальми Бджоли Вишивка
Мавпи Мед Голка

24. «Складання речень»

Скласти якомога більше речень, обов'язково використовуючи названі вихователем три слова. Можна додавати інші слова. Наприклад: ведмідь, олівець, озеро.
Ведмідь знайшов олівець біля озера.
Хлопчик взяв олівець і намалював ведмедя, що купається в озері.
Ведмідь згриз олівця, що його загубив хлопчик.
Заохочуються речення, що встановлюють нестандартні зв'язки.

25. «Знайди спільне»

Треба назвати якомога більше спільних ознак двох предметів. 
Наприклад: човен, тарілка — мають глибину, зроблені людиною, мо¬жуть бути виготовлені з дерева.

26. «Виключити зайве слово»

Беруться три слова, далекі за змістом. Треба поєднати їх парами за якоюсь ознакою.
Собака, помідор, сонечко — помідор, сонечко — круглі.
Собака, помідор — потрібні людині, знаходяться на землі.
Собака, сонечко — колір очей у собаки може бути жовтий, як сонечко.

27. «Пошуки аналогів»
До вибраного слова добираються (за певною ознакою) аналогічні слова.
Наприклад: літак, гелікоптер, метелик, птах — всі літають. 
Машина, автобус, пароплав — види транспорту. 
Трактор, автомобіль, ложка — зроблені з металу.


28. «Пошуки з'єднувальних ланок»

Називаються два предмета. Треба знайти слова, які є перехідними від одного до іншого.
Наприклад: лопата — автомобіль.
Лопата — тачка — причіп — автомобіль.
Квітка — малюнок — льон — тканина.

29. «Суттєві та несуттєві ознаки»

Визначити основні (1—2) ознаки предмета, потім — додаткові.
М'яч: основна ознака— круглий; додаткові — колір, розмір, мате¬ріал.
Автомобіль: рухається, перевозить людей; додаткові — розмір, матеріал, конструкція.

30. «Чому так сталось?»
Дітям пропонується ситуація. Вони повинні пояснити, що її спри¬чинило (назвати якомога більше причин).
Ви повернулись з прогулянки, а двері квартири відчинено. Чому?
забули ключі і ламали замок;
забули зачинити;
прийшли зловмисники;
вибіг собака.
Ваш друг не прийшов у садочок:
захворів;
запізнюється;
приїхала в гості бабуся і залишився з нею;
у мами вихідний.

31. «Скороти»

Дітям пропонується оповідання (6—10 речень). Треба скоротити його до 2—3.

32. «Порівняй»
Дітям пропонується продовжити речення, підібравши порівняння.
Трактор гуркоче як... (автомобіль, грім, ведмідь.)
Місяць у небі виблискує як... (дзеркало, монета, срібна та¬ріль.)

33. «Скажи комплімент»

Дітям пропонується сказати щось приємне різним персонажам: Карабасу-Барабасу, Сірому Вовку, Бабі Язі, Кощію Безсмертному, Крокодилу Гені тощо.

 

 

ПРОЕКТ

"КАЗКИ, ЯК ЗАСІБ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКІВ"

                

              Автори проекту:
Козак Наталія Григорівна – практичний
психолог Тлумацького ДНЗ «Сонечко»
Білуник Оксана Миколаївна - методист
Тлумацького ДНЗ «Сонечко»
Гергелюк Галина Володимирівна - вихователь
Тлумацького ДНЗ «Сонечко»
Марчук Ольга Богданівна – вихователь
Тлумацького ДНЗ «Сонечко»

Характеристика проекту:
• за метою проективної діяльності – творчий
• за тривалістю – довготривалий
• за кількістю учасників – груповий


ІІ. Анотація.
Казка, фантазія – це ключик,за допомогою якого
можна відкрити… джерело думки і слова.
…Без казки, без гри уяви дитина не може жити…
Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер,що
роздмухує вогник дитячої думки й мови.
В. Сухомлинський.

Проект «Казка, як засіб емоційного розви