Понеділок, 05.12.2016, 19:35
Вітаю Вас, Гість

                                            

 

Чаплінська Леся Ігорівна

  Освіта вища педагогічна
  Спеціаліст І категорії 
  Спеціальність: Логопед.
  Педагогічний стаж: 9 років.  
 
 
 

 

 Основні етапи розвитку мовлення дитини
  Процес оволодіння дитиною мовленням надзвичайно цікавий і своєрідний. Новонароджена дитина не володіє жодним словом, не може вимовити жодної фрази. Але вже в 4 роки дитина вільно спілкується з дорослими на близькі для неї теми. І опановує вона мову самостійно, спонтанно, без спеціальної допомоги, що призводить до швидкого розвитку у засвоєнні рідної мови.    Адже рушійні сили цього процесу приховані у самій природі людини-потребі у спілкуванні. А мова є найзручнішим  та універсальним засобом для цього.  Як же відбувається формування мовлення дитини?
Перші тижні життя дитини супроводжуються криком, що сигналізує про голод, біль тощо. У перервах між годуванням дитина спить. Дитина нормально ссе груди (соску). Фізичний розвиток проходить нормально.
Кінець 1-початок 2 місяця. В цей період дитина зосереджується на мовленні дорослого (затихає, уважно слухає, часто усміхається).
2-3 місяці. Малюк починає шукати обличчя того, хто розмовляє.
3 місяці-період агукання.
5-6 місяців-з`являється лепет у малюка.
До 1 року дитина має вимовляти до 10 слів.
1 рік 8 місяців-2 роки. У мовленні дитини має бути до 40 слів, в цей період з`являються перші речення з двох слів.
У 2 роки дитина розуміє значення однини та множини іменників, значення слів зі значенням зменшеності – пестливості.
3 роки. У цей період дитина утворює нові слова за допомогою словотвору, з`являються речення з 3 і більше слів.
У 4 роки дитина засвоює всі відмінкові та родові закінчення іменників і прикметників (крім найбільш складних нетипових випадків), дитина може контролювати граматичні помилки в мовленні інших людей. Дитина знає і називає основні кольори та основні збірні поняття.
Вже в 5 років у дитини має бути повністю сформована звуковимова (правильно вимовляє всі звуки, називає та повторює слова різної складової структури).
Порушення звуковимови після досягнення дитиною 5 років є патологічними, тому слід якомога швидше звернутися за порадами до вчителя-логопеда.
Ось так у цілому відбувається розвиток мовлення дитини протягом дошкільного віку.
Шановні батьки, за допомогою цих даних ви зможете проконтролювати , як формується мовлення вашої дитини, та вчасно виявити можливі порушення.                                       

Затримка мовленнєвого розвитку – ще не привід до паніки. Спільні зусилля батьків, логопеда та  психолога допоможуть  дитині навчитися  розмовляти правильно та грамотно. Головне – не сподіватися, що проблема  зникне сама по собі. Жодна найпрогресивніша методика не запрацює без щирої батьківської участі в житті малюка.На розвиток мовлення дитини величезний вплив надає сім'я, тому коли дитина перебуває не в дитячому садку, за його мовленнєвий розвиток відповідаєте ви.

 

 
 
                   Пальчикові ігри для дітей

 

Перша іграшка дитини - її ручки та пальці. Приходить той час, коли мама помічає, що її маленька дитина, якій уже 3-4 мiсяцi, розглядає свої пальчики, руки, рухає ними, бавиться протягом тривалого проміжку часу. Малюк пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються мозкові структури.

„Пальчикові" ігри - вiршованi рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних pyxiв рук, пальчиків. „Пальчикові" ігри допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та iнтeлектуальнi здiбностi дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи малюку "пальчикову" гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати вci рухи заздалегідь i поступово її повторювати. Особливу paдicть приносить дитині ситуація, коли вci члени сім‘ї разом відтворюють "пальчикову" гру. Спочатку вона може тільки спостерігати за тим, як батьки граються у „пальчикову" гру, поступово включаться окремими звуками та рухами. Важливо, щоб вiдповiдна "пальчикова" гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, "пальчикову" гру присвячено весні протягом 2-х перших весняних тижнів. Потім на зміну приходить нова „пальчикова" гра, пов‘язана з певною подією, святом, періодом року. Можна виділити певний час для „пальчикової" гри. Наприклад, перед сніданком. Коли лунають слова з гри, гортань дитини вібрує, повторюючи вci звуки, спершу беззвучно, а через деякий час з‘являться відтворені склади i слова із запропонованої "пальчикової" гри. Hacтає i той момент, коли малюк разом з вами показує "пальчикову" гру з пальчиками. Світ „пальчикових" iгop дapyє радість i малятам, i батькам

"ПАЛЬЧИКОВI" IГРИ ДО СКАРБНИЧКИ БАТЬКIВ ТА МАЛЮКIВ

 

Перший пальчик - наш дiдycь,
Другий пальчик - баба
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий  - мама
А мізинчик - наш малюк,
Biн сховався тут.
(Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).


Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci схопились враз - 
В дитсадочок бігти час.
(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз").

Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся - 
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати - 
На роботу треба йти.
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi).

 

Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi!
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).

 

Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка - витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

 


Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають - 
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).

Пальчикова гра Kвіткa

Сяє сонечко привітне -
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

Пальчикова гра Хрущ

Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами).

Пальчикова гра Квіточка

Під снігом квiточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).

Пальчикова гра Віяло

В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
3 нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.
(Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок).