Понеділок, 05.12.2016, 19:38
Вітаю Вас, Гість




Перший раз у перший клас!
  Похід у перщий клас – одна із найголовніших подій у житті малюка. Як правило, до цього важливого дня всі батьки ретельно готуються. І готують свою дитину. Учать її писати, читати й рахувати. Купують портфель і шкільні приладдя.
    Школа – це не тільки читання, писання або рахунок. Це цілий новий світ, до якого дитина теж повинна бути готова.
   Серед батьків сьогодні існує думка, що краще віддати дитину до школи раніше. Тоді вона і закінчить її раніше. А навіщо? Куди поспішати дитині? Адже вона повинна навчитися ще й налагоджувати стосунки з людьми, відстоювати свою точку зору, бути самостійною.
   Для початку визначтеся, чого Ви хочете. Просто, щоб дитина закінчила школу раніше і вступила до вищого навчального закладу? Але й там їй навчатися буде нелегко, бо вона ще не подорослішала. Або Ви хочете, щоб дитина була успішною, навчалася із задоволенням і отримувала максимум знань, причому таких, які вона змогла б застосувати в житті?
   Якщо Вашому малюкові ще не виповнилося шість років до першого вересня, то не потрібно його мучити й віддавати в школу завчасно. Він до неї ще не готовий, навіть якщо Ви навчили його прекрасно читати й рахувати. Нерідко трапляються такі ситуації, в яких батьки дитини, що народилися, наприклад, улітку, наполягають на тому, щоб її взяли до першого класу. Батьки! Насамперед, задумайтеся самі, чи готовий Ваш малюк не просто висидіти 40-45 хвилин навчального часу, але й утримувати увагу такий тривалий час? Крім того,ні для кого не секрет, що навіть першокласникам, порушуючи всі вимоги, сьогодні задають домашні завдання. А це означає, що дитина буде навчатися чотири-п'ять уроків у школі, але й проводитиме не тільки півтори-дві години за письмовим столом вдома, виконуючи домашні завдання.
   Отже, якщо дитина посидюща, уважна, прекрасно налагоджує взаємини з однолітками й дорослими, легко адаптується в незнайомій обстановці, із задоволенням виконує різноманітні навчальні завдання в ігровій формі, Ви можете відвести іі до першого класу. А якщо Ви – батьки активного непосиди, що використає будь-яку хвилинку, щоб погратися або попустувати, то Вам потрібно звернутися до фахівців – педагогів та психологів. Вони допоможуть визначитися – відправляти дитину до першого класу або ще рік почекати, дати маляті можливість удосталь награтися й підрости.
   До 1 вересня потрібно підготувати не тільки портфель і шкільні приладдя. Малюк повинен бути готовий морально до нової обстановки, нових дітей і дорослих. Тому знайомство зі школою добре було б розпочати не у вересні, а набагато раніше. Приведіть дитину до школи, пройдіться коридорами, погуляйте на спортивному майданчику. Обов'язково розкажіть, як Ви пішли до першого класу. Поясніть малюкові, чим школа відрізняється від дитячого садочка, до якого він звик. Інформація не повинна бути односторонньою. Необхідно розповісти і про те, як буде цікаво в школі, і про те, з якими труднощами може зіштовхнутися дитина.
  Навесні або влітку познайомте свого майбутнього першокласника із учителькою. Тоді у вересні Ви уникнете тривожності, що іноді виникає в маленьких учнів під час зустрічі з новим дорослим.
    Період адаптації до першого класу в кожної дитини триває по-різному. Хтось звикає практично відразу, а комусь знадобиться досить довгий час, щоб стати школярем.Якщо дитина йде до школи неохоче, поговоріть із нею, намагайтесь з'ясувати, що її хвилює. Можливо, вона почуває себе невпевнено. Можливо, в неї не складаються стосунки з однокласниками. Намагайтеся частіше спілкуватися із учителькою, адже вона бачить Вашого малюка в різних ситуаціях і може допомогти Вам порадою.
   Коли малюк повертається зі школи, запитуйте в ньго, що цікавого він сьогодні довідався. Якщо дитина почуває, що Вам небайдужі її шкільні успіхи, то й навчатися буде із більшим задоволенням.


Як зробити так, щоб малюк із задоволенням пішов до першого класу?

•    Не віддавайте дитину в школу раніше шести років.
•    Познайомте дитину заздалегідь зі школою, учителькою та майбутніми однокласниками.
•    Розповідайте малюкові про школу, про свій дитячий шкільний досвід.
•    Не сваріть дитину за промахи та невдачі в школі, інкше незабаром вона не захоче туди йти.
•    Частіше спілкуйтеся із учителькою Вашого малюка.
•    Щодня цікавтесь, що нового довідалася дитина в школі.

Про анкети, тести для батьків йдеться у посібнику «Перші кроки дитини в школі»

Тест «Як дитина сприймає навчальний світ»
1. Чим найбільше любить займатися ваша дитина?
а) дивитися телевізор, розглядати малюнки, іграшки, фотокартки;
б) слухати пісні, співати, вгадувати мелодії;
в) робити щось самій, торкатися руками, придумувати забавки, жарти.
2. Як встановлює контакт з іншими дітьми?
а) важко, друзів майже не має;
б) без проблем вступає в контакти з дітьми та дорослими,
доброзичлива до всіх;
в)любить грати з товаришами, організатор спільних справ.
3. Як поводиться, коли приходять гості?
а) соромиться, поводиться тихо, мало розмовляє;
б) із задоволенням розповідає про свої справи;
в) не стримує свої емоції при незнайомих і дорослих людях, неспокійна, не вислуховує їх до кінця.
4. Як грається з товаришами ?
а) не любить галасливі ігри, не бере на себе головні ролі, пасивна;
б) спокійно спостерігає за дітьми, виконує ролі, добре наслідує;
в)любить керувати грою, часто міняє задум, нетерпляча;
5.Як переживає невдачу?
а)зосереджується на собі, відокремлюється від інших;
б)спокійно намагається повторити дії;
в)бурхливо, емоційно, плаче;
6.Як висловлює прохання ?
а)мовчки дивиться, просить „очима" ;
б)багато говорить, вимагає, доводить, аргументує;
в)торкається, ластиться, змінює тон голосу.
7.Що робить з найбільшим інтересом ?
а)любить конструкторні, комп'ютерні ігри, дивиться телевізор, розглядає картинки;
б)малює, щось робить руками;
в)слухає музику, говорить.
8.Що розповідає про дитячий садок, школу?
а)мало розповідає про свої враження;
б)розповідає про друзів, усе, що почула від учителя;
в)розповідає про те, що робили.
9.Як засинає ?
а)швидко і спокійно;
б)потребує спілкування, капризує, коли її залишають без казки;
в)неспокійно спить, довго крутиться перед сном.
10. Який подарунок найбільше бажає ?
а) комп'ютер;
б) музичний центр;
в) домашню тварину.
11. Чи любить малювати ?
а) більше любить розглядати картинки;
б) ні;
в) малює постійно, багато малюнків у зошиті.
12.Чи допомагає вдома по господарству і що найбільше любить робити ?
а) допомагає прибирати на книжкових полицях, розкладати речі на місця;
б) не любить допомагати, з бажанням орудує пилососом;
в) любить спільні домашні справи, але не доводить до кінця.
13.Як швидко змінюється настрій і з яких причин?
а) під час виникнення конфлікту переживає все в собі, на зовні не показує;
б)може легко образитись на будь-яке підвищення голосу;
в) швидко змінюється, якщо починається якась спільна робота в сім'ї.
14.Які ідеї і фантазії приходять частіше на думку?
а) щось змінити в навколишній обстановці, новий одяг,речі;
б)придумує слова, примовки, легко відгадує загадки;
в) поїхати на екскурсію, піти в цирк, театр, щось робити.

ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ
За кожну відповідь „ а „ - 1 бал; „ б „ - 2 бали; „ в „ - 3 бали.
14 - 20 балів — дитина сприймає образно-зорову інформацію;
20 - 28 балів — дитина сприймає уявно-слухову інформацію;
28 - 42 бали - дитина сприймає емоційно-чуттєву інформацію.

Що знає дитина про школу.
ЩО ВОНА ЗНАЄ ПРО ШКОЛУ?
Тепер визначте, що знає про школу ваша дитина. Адже вже першого вересня в неї виникне багато запитань і складних ситуацій. Для вас ці дитячі тривоги здадуться дрібницями, а для неї важкими завданнями. Будьте завбачливі й допоможіть дитині заздалегідь, вже тепер, знайти вихід із майбутнього скрутного становища.

Запитайте в неї:
1. Як звертаються до вчительки?
2. Як привернути до себе увагу, якщо потрібно про щось запитати?
3. Що сказати, якщо потрібно вийти в туалет?
4. Що таке урок?
5. Як дізнаються, що пора починати урок?
6. Що таке перерва?
7. Для чого потрібна перерва?
8. Як називається стіл, за яким діти пишуть?
9. На чому пише вчитель, коли пояснює завдання?
10. Що таке оцінка?
11. Яку оцінку може отримати учень?
12. Що таке шкільний щоденник?
13.У класі вчаться діти одного віку чи різного?
14. Що таке канікули?

  Поради батькам щодо психологічної
   підготовки дитини до школи.

«Від п ятирічної дитини до мене тільки крок,
від новонародженого до п'ятирічного - страшна відстань.»

Л. Толстой

1. Будь ласка, запам'ятайте, що основними психологічними причинами виникнення труднощів адаптаційного періоду є такі: - недостатній досвід спілкування з дорослими і однолітками; - недорозвиненість мовлення; - "неділовий" ( надмірно емоційний) характер спілкування з дитиною у сім'ї; - не сформованість звички виконувати вимоги дорослих та дотримуватися певних правил поведінки; - побоювання. недовіра до школи внаслідок неправильної орієнтації з боку батьків.
2. Добре, якщо Ви зацікавите доньку чи сина школою, викличете бажання навчатися там. Для цього намагайтеся заздалегідь визначитися, яку саме школу відвідуватиме Ваша дитина. Під час прогулянок покажіть їй споруду школи. Розкажіть про життя учнів.
3. Дитині значно легше буде пристосуватися до умов школи, якщо в сім'ї вона оволодіє певними необхідними навичками самостійності: - складати підручники, зошити та шкільне приладдя в портфель ( бажано привчити дитину робити це заздалегідь, звечора); - самостійно та охайно складати одяг для уроків фізичної культури; - впорядковувати свій письмовий стіл та ігровий куточок; - самостійно вести шкільний щоденник.
4. Важливо навчити дитину ввічливого спілкування з незнайомими людьми. Знаходячись поза домівкою, можна знайти безліч ситуацій для "вправлення" у спілкуванні.
5. Значну увагу приділяйте розвитку мовлення дитини, зокрема діалогічного. Частіше розмовляйте з дітьми, обговорюйте побутові "проблеми", привчайте висловлювати власну думку, міркування. Учіть правильно розгорнуто відповідати на поставлені запитання, а також правильно формулювати запитання до інших людей. Ширше використовуйте мовні ігри - їх Вас навчать самі діти, лише покажіть, що Ви хочете пограти з ними.
6. Будьте вимогливими до дитини.
7. У жодному разі не виявляйте у присутності дитини своїх переживань щодо того, як їй буде у школі, сумнівів, чи доброю до неї буде перша вчителька, побоювань з приводу того, чи буде дитина успішною у навчанні. Навпаки, демонструйте радість з приводу майбутнього вступу дитини до школи, впевненість у тому. що на неї чекають доброзичливі вчителі, цікаві знання, приємні товариші.
Завжди пам'ятайте: самопочуття дитини та успішність її адаптації до школи значною мірою залежить від Вас, шановні батьки!

 
Відповіді на питання батьків п’ятирічних дітей
Листом МОН України від 18.08.2010 №1/9-570 "Про організацію роботи з дітьми дошкільного віку у 2010/2011н.р.” прийнято рішення про обов’язкову дошкільну освіту дітей 5-річного віку.

1. Примусово ніхто не буде готувати дітей старшого дошкільного віку до шкільного навчання. Ст. 8 Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено, що сім'я зобов'язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечувати дошкільну освіту в сім'ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. Батьки повинні бути поінформовані про можливі шляхи залучення дітей до здобуття дошкільної освіти. Водночас місцеві органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні створити для цього необхідні умови. Отже, дві сторони однієї дуже важливої справи: перша - відповідальність, впевненість і бажання батьків; друга - відповідальність держави за створення доступності і безоплатності дошкільної освіти.
2. Обов'язкова дошкільна освіта для дітей старшого дошкільного віку є необхідністю. Питання щодо обов'язковості здобуття дітьми старшого дошкільного віку дошкільної освіти назрівало уже давно, тому що всі (в першу чергу батьки) розуміли, що це є необхідністю. Адже це, насамперед, переваги для дитини. Подивимося на це з різних позицій: "дитина і колектив" (вміння узгоджувати свої інтереси з іншими, виховання почуття дружби, взаємодопомоги, підтримки); "дитина і соціум" (вміння спілкуватися з іншими людьми, знаходити правильне рішення і вихід з різних життєвих обставин, бажання для подальшого навчання в школі); "розвиток дитини" (здійснює педагог, який володіє необхідними знаннями та може забезпечувати повноцінний комплексний розвиток дитини з урахуванням її індивідуального розвитку); "дитина і майбутнє шкільне навчання" (забезпечення рівних стартових умов для всіх дітей, фізична, психічна, моральна, мотиваційна, вольова, інтелектуальна готовність тощо). І мабуть тому й відсоток охоплення дітей старшого дошкільного віку дошкільною освітою щорічно зростав і натепер становить 93,5%. У прийнятті такого рішення є переваги і для батьків, тому що вони будуть впевнені, що їх діти отримають повноцінний розвиток, і що для цього буде створено необхідні умови та запропоновано різні форми здобуття дітьми дошкільної освіти. Окрім того, практика інших країн свідчить про позитивний досвід такої роботи.
3. Ніяких спеціальних програм, а тим більше підручників, про які часто згадується у засобах масової інформації, для організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку не потрібно. Освітній процес для дітей старшого дошкільного віку організовується відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, як державного освітнього стандарту та програмових вимог. Дошкільна освіта у межах Базового компонента здійснюється за Державною базовою програмою, яка є основною. Дошкільні навчальні заклади можуть користуватися й додатковими програмами, вимоги до яких визначено листом МОН від 27.05.2010 р. N 1/9-369 "Щодо порядку розроблення програм для дошкільних навчальних закладів". Перелік програм та видань, рекомендованих для використання в роботі у дошкільних навчальних закладах, щороку затверджується Міністерством освіти і науки України та публікується у фахових виданнях. У роботі з дітьми дошкільного віку також можуть використовуватися програми (додаткові та експериментальні), що схвалені для використання певного регіону науково-методичними радами обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Діючі програми передбачають завдання з різних видів роботи з дітьми, у тому числі пізнавальний, мовленнєвий, логіко-математичний, художньо-естетичний, фізичний та соціальний розвиток дітей.
4. Обов'язковість дошкільної освіти для дітей п'ятирічного віку не означає заміну дошкільної освіти на шкільне навчання, діти не повинні сісти за парти, як першокласники у школі, навчатися писати, читати тощо. Провідною діяльністю у житті дитини дошкільного віку залишається гра, за допомогою якої необхідно формувати у дітей передумови навчальної діяльності (дотримання правил, вміння стримувати власні бажання, якщо вони суперечать правилам гри, навчання поводитися в колективі тощо). Організація занять (групових, підгрупових, індивідуальних) не будуть дублювати шкільні уроки за формами проведення, змістом завдань, методами та прийомами навчання, способами організації дітей, не будуть підпорядковані тільки логіці майбутніх навчальних шкільних дисциплін. Одним із основних завдань педагогічних колективів, які працюють з дітьми дошкільного віку, буде створення розвивального середовища для дітей, що передбачає зміщення акцентів з проблеми його дидактичного забезпечення на створення сприятливого простору для розгортання дітьми активної, творчої поведінки у специфічних для віку видах діяльності (ігровій, пізнавальній, продуктивній, самостійній художній діяльності, спілкуванні з дорослими і однолітками тощо) і відповідно організація роботи з дітьми у ньому.
5. Дітей старшого дошкільного віку будуть приймати до дошкільного навчального закладу протягом календарного року. Відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 р. N 305 прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року. І тому це не означає, що дітям старшого дошкільного віку необхідно відвідувати дитячий садок саме з 1 вересня. Батьки повинні вибрати і форму залучення дитини до дошкільної освіти і час, коли віддавати до дитячого садка, враховуючи при цьому різні чинники, у тому числі й стан здоров'я дитини.
6. Обов'язковість дошкільної освіти не означає, що діти повинні перебувати у дошкільному навчальному закладі кожного дня та протягом дня. Законом України "Про дошкільну освіту" (ст.11) за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, у дошкільному навчальному закладі може встановлюватися гнучкий режим роботи, який передбачає організацію різнотривалого перебування дітей, у тому числі і короткотривалого (на сьогодні в Україні функціонує більше 1 тис. груп короткотривалого перебування).
7. Батьки мають право вибирати різні форми здобуття дітьми дошкільної освіти. Оптимальний варіант, звичайно, дитячий садок. У разі його відсутності відкриваються групи для організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку на базі навчальних закладів або інших приміщень, буде здійснюватися соціально-педагогічний патронат, а також діти можуть отримувати дошкільну освіту за допомогою фізичних осіб, які мають відповідну вищу педагогічну освіту та ліцензію на право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти.
8. Ніяких документів про отримання дітьми дошкільної освіти не передбачається. Положенням про дошкільний навчальний заклад передбачено перелік документів, що необхідні при прийомі дитини до дошкільного навчального закладу (заява батьків або осіб, які їх замінюють, медична довідка про стан здоров'я дитини, довідка дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтво про народження). Прийом дітей до першого класу здійснюється відповідно до наказу міністерства від 07.04.2005р. N 204 "Про прийом дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів", яким передбачено, що для зарахування дитини до першого класу батьками або особами, які їх замінюють, подається на ім'я директора загальноосвітнього навчального закладу копія свідоцтва про народження дитини та медична довідка встановленого зразка.
9. Роботу з дітьми старшого дошкільного віку будуть проводити педагогічні працівники, які мають відповідну педагогічну освіту. У дошкільних навчальних закладах з дітьми старшого дошкільного віку працюють безпосередньо вихователі. Також - музичні керівники, інструктори з фізкультури, практичні психологи. До роботи з дітьми, які не відвідують дитячі садки, будуть залучатися ще й соціальні педагоги, вчителі шкіл, які обов'язково будуть обізнані із специфікою організації роботи з дітьми.
10. Дії міністерства. Спільно з Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти, Національною Академією педагогічних наук України міністерством буде розроблено орієнтир для педагогів та батьків щодо змістового наповнення роботи та очікуваних досягнень в розвитку дітей старшого дошкільного віку, а також методичні рекомендації з питань наступності в роботі дошкільних навчальних закладів та початкової школи. Інформуємо також, що з метою широкого обговорення питань дошкільної освіти п'ятого листопада цього року буде проведено І Всеукраїнський з'їзд педагогічних працівників дошкільної освіти.  

БАТЬКАМ МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Зовсім не за горами, коли в багатьох сім'ях от-от станеться радісна і знакова подія: 1 вересня в пишних бантах чи у франтуватому костюмчику ваше маля вперше переступить шкільний поріг!
   Прощай, безтурботне дитинство! Що чекає попереду - успішне навчання, нові друзі, цікаве насичене життя? ...?

Здорові першокласники: перший шкільний рік без хвороб і стресів.

           Найскладніші заняття для першокласника - це не рішення задачок і не підрахунок паличок і яблук, а... Причому безпосередньо написання букв, слів і пропозицій, так само як і переписування слів і пропозицій з дошки. Ну як запам'ятаєш усі ці карлючки і хвостики? А якщо і запам'ятав - те чому вони наполегливо не хочуть бути схожими на акуратну «ж» з шкільного пропису, а намагаються перетворитися на многоногое чудовисько? Не варто ахати, побачивши перші рядки свого школяра, і ні в якому разі не давайте йому зрозуміти, що він погано сравляється з прописом. Краще скажіть - відмінний результат, у мене спочатку виходило гірше, давай посперечаємося, що вже за два тижні ти писатимеш точнісінько як Марія Іванівна?
           Дитина вчиться робити те, чого йому доки ще не доводилося робити, і ваше схвалення, як і усвідомлення його власних успіхів, дуже важливі на цьому етапі життя. Другим по складності предметом для першокласника, залежно від його нахилів і рівня підготовки, буде або математика, або читання. Якщо улюблену книжку казок ваш малюк вже в шість років читав без всяких проблем, швидше за все, йому знадобиться допомога із складанням і відніманням яблук. Ну, а якщо до читання серйозно приступив зовсім нещодавно, то читати він буде з напругою усіх фізичних сил.
           Тому важливо пам'ятати, що тривалість безперервного читання не повинна в 6 років перевищувати 8 хвилин, а в 7-8 років - 10 хвилин. Оптимальна тривалість безперервного письма - 2 хвилини 40 секунд на початку уроку, і 1 хвилина 45 секунд у кінці (те ж саме і при приготуванні домашніх завдань). Ефективність роботи маленького школяра так само схильна до добового режиму, як і ваш робочий день. Встановлено, що перший урок проводиться на період звикання в навчальний процес, другий урок - пік працездатності. Висока напруга розумових сил у першокласника не буває довгою, і вже до третього уроку працездатність падає, а на четвертий урок залишається мінімум внутрішніх резервів.
         Шкільні предмети повинні потрапляти в цю схему по рівню їх складності, письмо оптимально розташувати на другому уроці, перший і четвертий залишити для найлегших, ознайомлювальних предметів. Правильно готуємося... Після приходу додому першокласник, якщо він не залишається на повний день в школі, повинен з'їсти гарячий обід і відпочити після занять. Домашні завдання краще всього зробити в період 15-16 годин. Не можна сідати за них відразу - дитина не встигне відпочити, а працездатність до цього часу, як ви пам'ятаєте, прагнутиме до нуля. Не можна переносити їх на вечір - лист вимагає акуратності і усидливості, втомлений школяр допускатиме помарки і описки, та і сидіти над завданням набагато довше, ніж в денний час, або ж робити його абияк, кваплячись лягти спати.
          Кожні 15 хвилин треба міняти позу, кожні 30 - робити маленьку перерву, «фізкультхвилинку», можна під музику. Це не лише зміцнює здоров'я, але і відновлює працездатність, допомагає скинути напругу і віддаляє втому. Не можна починати готуватися «кавалерійським наскоком» - з найскладніших предметів. Пам'ятайте про період врабатывания! Починати треба з нескладних і нетривалих за часом завдань, швидке їх виконання змусить першокласника переконатися у власних силах і здібностях. Після цього треба переходити до складніших, ну а останнім, на спаді загальної працездатності, зробити ще одно легке завдання. Тоді дитина вставатиме з-за столу не в пригніченому із-за великого навантаження настрої, а з упевненістю в тому, що йому легко дається навчання. Зберегти бадьорий настрій і не дозволити дитині «опустити руки» («Мама, у мене нічого не виходить»!) - основне завдання батьків на першому році навчання.
            ...і відпочиваємо. Дуже часто доводиться чути питання про прогулянки і час, проведений на свіжому повітрі. Не менш часто батьки нарікають на те, що дитині ніколи гуляти, або ні з ким, або колись батькам, або... Можна знайти сотню причин і пояснень, але відповідь у будь-якому випадку буде однозначною - виключити прогулянку з режиму дня школяра не можна! Норма прогулянки для школярів молодших класів - не менше 3-3,5 годин в день.
              Якщо дитина ослаблена і скаржиться на втому, йому показаний півторагодинний денний сон в добре провітреній кімнаті. Якщо ви віддали дитину в спортивну секцію або займаєтеся з ним удома або у дворі бігом, гімнастичними вправами або рухливими іграми, пам'ятайте, що занятияспортом повинні початися не раніше, ніж через 40 хвилин після їди. Вечеряти треба за 2 години до сну - це краща профілактика безсоння, поганого, неспокійного сну у першокласників. Якщо ви думаєте, що активна дитина встигне зголодніти за цей час, за півгодини до відходу до сну можна запропонувати йому склянку молока або какао з маленькою булочкою, або трохи фруктів. Перед сном корисно погуляти близько двадцяти-п'ятнадцяти хвилин, і якщо такої можливості у вас немає, то хоч би простежите, щоб кімната, в якій спить дитина, була добре провітрена. Спати першокласник повинен не менше 9 годин - без урахування часу на денний сон.

Джерело: http://www.za-partoi.ru

ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ «ВНУТРІШНЬОЇ ПОЗИЦІЇ ШКОЛЯРА»
Задаємо дитині наведені нижче питання і записуємо отримані від¬повіді.

•1.                                            Ти хочеш піти до школи?
•2.                                            Ти хочеш ще на рік залишитися в дитячому садочку ?
•3.                                            Що тобі найбільше подобається в дитячому садочку ?
•4.                                            Ти любиш, коли тобі читають книжки?
•5.                                            Ти сам просиш, щоб тобі почитали книжку?
•6.                                            Які книжки в тебе є найулюбленішими?
•7.                                            Чому ти хочеш піти до школи?
•8.                                            Чи намагаєшся ти залишити роботу, коли у тебе не виходить?
•9.                                            Тобі подобається шкільна форма і шкільне приладдя?

•10.   Якщо тобі вдома дозволять ходити в шкільній формі та користуватися шкільним приладдям, а в школу дозволять не ходити, то це тебе влаштує? Чому?
•11. Якщо ми з тобою будемо грати в школу, то ким ти захочеш бути - учнем або вчителем?
•12. Під час гри в школу що буде довшим - урок чи перерва?
Оцінювання результатів
Враховуються відповіді на питання №№ 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12.
Якщо «внутрішня позиція школяра» є сформованою, то відповіді на питання будуть такими:
№ 1 - Хочу йти до школи.
№ 2 -  Не хочу залишитися ще на рік у дитячому садочку
№ 3  -  Ті заняття, на яких учили (букви, цифри тощо).
№ 4 -  Люблю, коли мені читають книги.
№ 5  -  Сам прошу, щоб мені почитали.
№ 10 -  Ні, не влаштує, хочу йти до школи.
№ 11 -  Хочу бути учнем.
№12 - Нехай буде довшим урок.
 
 
 
ОЦІНЮВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ШКОЛИ
Тест «Кому що пасує?»
Пропонуємо дитині пограти в таку гру: «Зараз я тобі буду називати пари слів, наприклад, «гарний - поганий», а ти повинен сказати, кому більше пасує кожне з них - школяреві або дошкільникові?»
Другий варіант цієї гри. Просимо дитину розкласти заздалегідь підготовлені нами картки з написаними на них словами: одну картку дитина повинна покласти у ранець (портфель, сумку і т. д.), іншу - у коробку з іграшками.
Пари слів із прикметниками-антонімами:
••   Великий - маленький;
••   дорослий - дитячий;
••   веселий - сумний;
••   швидкий - повільний;
••   чистий - брудний;
••   солодкий - гіркий;
••   гладкий - колючий;
••   хворий - здоровий;
••   теплий - холодний;
••   активний - пасивний;
••   добрий - злий;
••   сміливий - боязкий;
••   бадьорий - втомлений;         
••   сильний - слабкий;
••   світлий - темний.
Оцінювання результатів
Загальне позитивне ставлення до процесу навчання в школі оцінюється за переважною кількістю прикметників з позитивним емоційним забарвленням, які дитина зараховує до шкільного життя.
 
А тепер тест для вас, дорогі батьки.
Чи готовий я бути батьком першокласника?
Опрацьовуючи його результати, скористайтеся таблицею. Для цього закресліть номери тих запитань, на які ви відповіли позитивно, а потім порахуйте кількість закреслених номерів у кожному стовпчику окремо. Отриману суму запишіть у нижню порожню клітинку кожного стовпчика. У графі «Усього» поставте загальну кількість закреслених цифр.
Отже, вибирайте близький варіант відповіді:
1. Мені здається, що моя дитина вчитиметься гірше за інших.
2. Я побоююся, що моя дитина часто кривдитиме інших дітей.
3. На мій погляд, чотири уроки - непосильне навантаження для маленької дитини.
4. Важко бути впевненим у тому, що вчителі молодших класів добре розуміють дітей.
5. Дитина може добре вчитися тільки в тому випадку, якщо вчителька - її власна мама.
6. Важко уявити, що першокласник може швидко навчитися писати, рахувати і читати.
7. Мені здається, що діти в цьому віці ще не здатні дружити.
8. Боюся навіть думати про те, що дитина буде обходитися без денного сну.
9. Моя дитина губиться, коли до неї звертається незнайома доросла людина.
10. Моя дитина не ходить до дитячого садка і ніколи не розлучається з матір'ю.
11. Початкова школа, по-моєму, мало спроможна чого-небудь навчити дитину.
12. Я побоююся, що однокласники дражнитимуть мою дитину.
13. Мій малюк, по-моєму, значно слабкіший за своїх ровесників.
14. Боюся, що вчителька не має можливості оцінити успіхи кожної дитини.
15. Моя дитина часто говорить: «Мамо, ми підемо в школу разом?»
 
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
Усього
 
Що означають отримані цифри?
Якщо сума позитивних відповідей 4 або менше балів: у вас є всі підстави з оптимізмом зустріти перше вересня - ви самі готові визнати нову соціальну роль вашої дитини.
Якщо сума позитивних відповідей 5- 10 балів: вам бажано краще підготуватися до можливих труднощів.
Якщо сума позитивних відповідей 10 і більше балів: подумайте над своїми відповідями ще раз, можливо, вам варто порадитися з психологом.
 
Що ж означають суми в стовпчиках таблиці?
Насамперед звертайте увагу на ті значення, де сума 2-3 бали.
1-й стовпчик - очевидно, необхідно зайнятися іграми і завданнями, що розвивають увагу, пам'ять, мислення, дрібну моторику рук.
2-й стовпчик -зверніть увагу на те, чи вміє ваша дитина взаємодіяти з ровесниками.
3-й стовпчик - можна припустити деякі складності, пов'язані зі здоров'ям вашої дитини, але є ще час зайнятися загартувальними і зміцнювальними вправами.
4-й стовпчик - не виключена можливість того, що в дитини виникнуть труднощі в порозумінні з учителем.
5-й стовпчик - ваша дитина недостатньо самостійна, мабуть, вона занадто прив'язана до матері.
Подумайте, можливо, варто відкласти школу на рік?
Може, корисно буде пограти в школу влітку? Міркуйте, аналізуйте, радьтеся.